Thursday, January 20, 2011

keburukan shisha

SHISHA?shisha shisha~ "no way! kalau nk cari nahas,try la".haha tu lah kata sidia kepada aku.hee :) now nk stroy siket psal shisha nie.ape bnde nye shisha nie.tah laa.aku pon tak taw.yg aku tau,shisha nie hisap gune paip dari botol besar atas meja.tyme lepak2 kat kdai mamak.then enjoy hembus2 asap .haha :D bagoss la tue.?

skrg nie shisha dah makin popular dah dikalangan masyarakat kte,klaw lepak mamak je,tak sah klaw tak de shisha.ape bdak2 kate "tak function ar beb" mmg tak fucntion pon.hehe :P tpi lg tak function klaw kte dah dpat penyakit disebab kan shisha kan.hehe. klaw kite sakit disbb kan shisha,terbongkang sakit kat umah.perghhh.!lgi tak function beb.dok umah je baii :)


ni sebenar nye citew psal shisha nie :

Menurut satu catatan sejarah, alat shisha nie dicipta di India oleh sorg doktor sebagai satu cara atau alternatif yang dapat kurang kn bahaya hisap tembakau. Menurut doktor tersebut, ASAP tembakau yang disedut itu kne tapis dlu guna satu bekas air agar shisha ni tak datangkan bahaya kepada penggunanya. Maka ramailah orang percaya bahawa shisha nie selamat digunakan berbanding dengan hisap rokok.

even kajian mengenai shisha nie belum dilakukan secara intensif sebagaimana yang dilakukan terhadap rokok, tp kajian awal dah menunjukkan shisha tu boleh membawa risiko Dan bahaya yang sama yang disebabkan oleh rokok.

Menggunakan shisha untuk menghisap tembakau boleh sbb kn bahaya kesihatan yang serius kepada perokok Dan juga orang lain yang terdedah kepada AS
AP tembakau tersebut.


tapi kne igt,bila sedut asap dri shisha nie, bukan sahaja sedut ASAP daripada tembakau tapi juga asap daripada arang, yang masing-masing mengandungi bahan kimia Dan toksik yang terhasil dari pembakaran tersebut.

Kesan Shisha Menurut Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO)

Menurut stu dokumen yg bertajuk “Tobacco: Deadly In Any Form or Disguise” yang telah dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sempena Hari Tanpa Tembakau Sedunia 2006, tembakau walau dalam bentuk apa pun tetap boleh mendatangkan bahaya kepada penggunanya, termasuklah shisha.

ni kerana satu sesi penggunaan shisha (lebih kurang 20-80 minit) akan mendedahkan penggunanya kepada asap yang lebih banyak dalam masa yang lebih lama berbanding daripada sebatang rokok (lebih kurang 5-7 minit), Dan asap yang ter
hasil dari shisha tersebut mengandungi bermacam-macam bahan toksik yang diketahui boleh menyebabkan kanser paru-paru, penyakit jantung Dan berbagai jenis penyakit yang lain.

asap daripada shisha (yang terhasil dari pembakaran tembakau Dan arang) mengandungi gas berbahaya seperti karbon monoksida. Selain itu IA juga mengandung
i hidrokarbon (benzene Dan benzo-pyrene) yang dikatakan bahan penyebab kanser tetapi kadarnya belum dapat dipastikan.

Dari hasil penyelidikan yang dijalankan, penggunaan shisha juga dikaitkan dengan berbagai penyakit serius seperti penyakit jantung koronari, atherosclerosis, penyakit sistem pernafasan yang kronik, kanser mulut, kanser pundi kencing Dan juga saluran darah tersumbat (clogged arteries).

Selain itu penggunaan shisha juga dikaitkan dengan beberapa jenis penyakit berjangkit seperti turberculosis (tibi), hepatitis, herpes, jangkitan virus di bahagian pernafasan Dan bahkan juga HIV.


haha.ngeri kann kesann die.ehh takk ngeri.? mmg laa ,bace mmg laa tak ngeri.klau nk ngeri lgi.try laa shisha smpi dpat penyakit2 tu.baru rase ngeri die.haha :P



5 keburukan wanita hisap shisha


skrg nie nk citew lakk psal keburukan shisha kat kaum2 hawa kite nie.adoiii~!
pompuann skrg nie,makin rmai yg gemar berSHISHA nie.sebok laa.laki nk hisap.korg nk hisap jgak.adoii.malaysia boleh betol laa korg nie.hehe :P


1. Asap shisha mengandungi komposisi toksik seperti tar, karbon monoksida, logam berat seperti zink dan carcinogen yg tinggi. (carcinogen adalah bahan kimia yg membantu pembiakkan sel kanser). Lebih tepat lagi, penghisap shisha menyedut lebih karbon monoksida berbanding perokok biasa (berdasarkan fakta sebatang rokok mampu bertahan 5 – 7 minit manakala shisha mampu bertahan sehingga 60minit!)

2. Penghisap shisha menerima jumlah nikotin yg hampir sama dengan perokok biasa.

3. Asap yang dihembus oleh penghisap shisha berpotensi menyumbang kepada kesan secondhand smoker kepada orang disekeliling. (secondhand smoker lebih terdedah kepada risiko kanser paru-paru berbanding perokok tegar!)

4. Bg kaum ibu yg mengandung, menghisap shisha mampu menyebabkan kandungan yg dilahirkan tidak cukup berat atau tidak matang.

5. Penyakit berjangkit melalui air liur seperti H1N1 dan air-borne tuberculosis (penyakit TB) mampu merebak di kalangan penghisap shisha di kedai-kedai berikutan paip atau penyedut shisha tersebit tidak dicuci dan di sterilkan dengan betol. (ni yg buat lagi sedap)


haaa.bace tu leklok wahai wanita skalian.jgn laa wei.isau kot kat korg.hehe :P ceh bajet je..haihhh~ korg nie.

so amek iktibar k rakan2 :)

by faizulnizamismail

1 comment:

  1. salam....
    sy copy entry nie tau....utk maklumat speech sy...tntg shisha... tq.... =)

    ReplyDelete